Tuesday 19 June 2012

Home Sweet Home 2...

WHY Inspirasi?


Sebagai Pasangan (PJJ- Perkahwinan Jarak Jauh) ada beberapa isu yang kami kena bincang sebelum decide nak beli rumah. Diantaranya ialah:


1- Isu bila boleh dok serumah nye?
2- Bajet (rege yang we'ols mampu)
3- Jenis rumah
4- Neighborhood yg cemane (kejiranan) 

1- aku baru je 2 tahun berkhidmat d tmpt keje sekarang..kebarangkalian utk aku dpt pindah adalah amat tipis.. ( 3 thn baru la cukup syarat + ada kekosongan) jadi kami decide..lagi 2 tahun baru dpt dok serumah :( sob sob sob sedeh..


2- Bajet yang termampu 250K kira dlm sebulan RM1200 ke bawah la..


3- Aku ade mention lam post dulu yang aku nk rumah setingkat je. Mr J lak nak yg ada tanah sebab dia nak buat kolam renang ikan. Pilihan yang ada: 1 teres lot tepi @ semi d la.


4- Kejiranan ..hurm aku x cerewet sgt nak tinggal di kejiranan melayu or campur...sebab aku ni suka dok dlm rumah . bukan x nak bergaul..kalau ada kenduri kendara tu aku dtg la jga tp kalau xde hal apa2 aku suke menempet dlm rumah je. layan Criminal minds eh memasak. 


Bile dan setel isu2 utama, features rumah yang we'ols cari =
setingkat yang bakal siap dlm 2thn lagi, ( sebab lepas siap rumah baru wat potongan duit ;)
ada tanah, (nak bela ikan puyu Mr J)
rege 250K
DAN di Sg petani. 


Cepat2 aku call sales Exe ambangan dan wat appointment. 
Rumah yang dia suggest:


Gracias Extra-188K, single-storey semi d, land area: 35x75, build up area: 26 x 46 
4 bilik besar, 2 bathrooms


Rio- 208K single-storey semi d, land area: 35x 80, build up area: 24x45

3 bilik besar,  1kecik (boleh buat study room), 2 bathrooms

Inspirasi 239K- Single-storey Back 2 back semi D, land area : 45x75, build-up area: 25x 54 , 4 bilik besar, 2 bathrooms


basically dari segi harga..bentuk..semua menarik!. so back to basic- Our Needs..


Rumah Rio n Gracias dan siap. Meaning that bebila masa pun boleh masuk dan tinggal d situ. interesting.. cuma yang x menariknya bayaran bulanan pun akan bermula. kalau orang yang biasa Pjj akan fhm.. betapa banyaknya duit mengalir kat bayaran 2 rumah sewa, bil utiliti, minyak ..tol dan mcm2  lagi. kalau masih PJJ memang kami x mampu nak support bayaran rumah + kos travel kami. jadi kedua-dua rumah ni terpaksa diketepikan... 


Rumah Inspirasi pula akan siap tahun 2014. (ada 2 thn lagi utk aku mohon pindah)
Isunya satu je ..harganya agak mahal bagi aku. Maybe not to everyone but for me I'd prefer something less than 200k...k aku cite sikit pasal rumah ni
Pros: Bentuk moden, ke empat2 bilik memang spacious, porch penuh + tile penuh di kawasan porch,
         back 2 back design ( kunun mcm banglo),pagar dia batu (full)


Cons : Rege dia, Interior dia-masuk2 jumpa living room,jumpa dapur then baru jumpe bilik. ( sesetengah org maybe x suka la, aku ok je..) kejiranan tu bukan gated & guarded.


Macam aku ckp aku bukan jenis cerewet. Asal rumah tu menepati basic needs aku..semua benda boleh setel punya. Aku x kisah interior dia cemana asal ada je...hal gated n guarded memang la penting..tapi ada je rukun tetangga kat situ. so kena sama2 ambil beratla. 


Lepas buat pertimbangan semua, aku n Mr J decide nak amik je rumah tu..sebab harga cemane pun akan makin naik.kalau x beli sekarang, nanti2 pun kene beli juga kan. dengan bayaran deposit cuma rm500, bayaran duti stem rm255 ..pemaju pun proses permohonan...Alhamdulillah awal June haritu dah tau status loan dah lulus..jadi lagi 2 tahun lepas rumah 2 siap baru potong duit ;). 


Mari...renung-renungkan dan selamat beramal ..

1 comment:

  1. Tahniah dah beli rumah.

    PJJ jugak ke? saya pun pernah merasa PJJ, in fact br awal Jan ari tu baru merasa duk sama. Yup, kalau PJJ ni cost travel satu hal, rumah lagi. Memang pakai duit memanjang..
    Doa2 je la dapat pindah duk bersama cepat2..

    ReplyDelete