Tuesday 19 June 2012

The tribe has spoken (wink2)

Menda kejadahnya tajuk tu...dpt ilham nk letak coz nak nampak cam misterious gitu. ( x eh? ok abaikan). straight to the point... aku ade mention kat post ni http://al-something.blogspot.com/2012/05/from-3320-motorola-hazel-to-smartphones.html tentang kekeliruan aku utk pilih hp baru... THEN....last Saturday akhirnya terungkailah segala kekusutan.. diantara Samsung s3, HTC one x & Advance, aku pilih...

WHY? bukan ke aku sangat dambakan Samsung s3...True.. tapi..

#FLASHBACK...###

Sabtu lepas aku n Mr J ke Sunway carnival mall.. nak cari samsung s3..sebab area Sp masa tu mmg belum sampai. g la satu phone booth and tanya model tersebut... Ayat pertama dia: " you ols sure ke nak s3? x nyesal?" kata beliau. Heran gak so aku tanya ar " bukan s3 ni bes ke?".. ( balasan ayat org yg buta tech) pe yang beliau explain: 

1) S3 cepat heat up ( panaih )
2) fragile.. as compared to htc
3) battery probs

Jadi dia pun rekemen la HTC..
Dia kata HTC ni:

1) warranty 2 years.. 1 year kalo bermasalah akan dpt balik yang baru
2) screen lasak ( siap dia scratch screen dengan kunci.. nasib baik yang tu MR J punya )
3) sound yang bes (beats audio)

aku sebenarnya x termakan pun ( eleh) dengan kata2 manis dia... tapi bila dibandingkan rege s3 RM2399 (sepatutnya retail price RM2199) n HTC Rm1900, memang terpaksa akur dengan HTC.. bajet x lepas ar..

Pendapat aku..S3 menang kat screen & camera sebab mmg clear n cantik. dari segi casing mmg aku x berkenan..nampak plastik sikit dan nampak cheap. dari segi saiz nak sama dgn HTC. Untungnya sebab dia ada slot memory kad ..kot2 nak tambah space.

HTC lak...Setakat 4 hari ni, aku sangat puas ati dgn HTC, Eventhough ada yang cakap bateri dia sucks.. tp bagi aku biasa2 je.. mmg smartphone makan bateri kan..  yang penting kena pandai tutup aplikasi yg tak digunakan. kalo x mmg parak la. Camera dia clear n smooth. pic cantik ..8mp je tp okayla kan. web browsing n facebooking pun okay sebab screen dia besar. Utk gaming..stakat main angry bird tu takdela teruk sgt bateri dia.

Kesimpulannya..s3 and HTC bagi aku bes.. cuma kena ikut bajet dan keperluan. kalo bajet lebih belila s3.. kalo kureng...ada byk lagi pilihan kat luar. Kalau isu bateri smartphone, utk moderate user macam aku
yang surf internet cuma utk email...fb..browsing dan main game pun yang ala2 kadar tu..insyallah bateri dia xla seteruk yang org gambarkan.

P/s: aku x komen pasal S advance sebab Mr J suh pilih antara 2 tu je ( hik2 <---gediks)



2 comments:

  1. wah..best2! dah dpt hp br. saya je duk tgedik2 lagu tunggu hujung bulan ni. adoi yai.. sabar la hati..
    tu la..kena ikut keperluan + budget kan? kalau ikut hati mau yg advance je..

    ReplyDelete
  2. hik2 tula ciwi lagi dok main angry bird. org lain dh x pandang dh pon.. sabar sat fariha.. x lama dah nk dpt :) btol.. definisi the best smartphone sebenarnya ikut individu tu sendiri. As long as kita mampu + phone tu menepati keperluan...kira yang tu lah the best. :)

    ReplyDelete